OSOBNÉ ZÁMENÁ

11.11.2012 20:46

 

Zámená sú ohybné, plnovýznamové slová, ktoré javy nepomenúvajú, ale iba zastupujú podstatné mená, prídavné mená a príslovky, alebo na ne odkazujú.

 

 

 

Poznáme zámená:

 

 

  1. osobné základné – napríklad ja, ty, on, ona, ono, my,

  2. osobné privlastňovacie – napríklad môj, tvoj, jeho, jej, ich,

 

  1. Osobné zámená

  2.  

     

     

    Osobné zámená delíme na:

     

    1. základné osobné zámená,

    2. privlastňovacie osobné zámená.

     

     

    1. Základné osobné zámená sú slová, ktoré zastupujú pomenovania osôb, zvierat a vecí.

     

     

    Medzi základné osobné zámená patria zámená: ja, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony.

     

     

    Zámená ja, ty, my, vy sa vzťahujú na osoby.

    Zámená on, ona, ono, oni, ony sa vzťahujú na osoby, zvieratá aj veci.

     

     

     

    Príklady základných osobných zámen vo vetách:

     

     

    My pôjdeme na výlet.

    Dokážeš to aj ty?

    Oni sa sťažovali.

     

    • Pravopis základných osobných zámen

     

    Základné osobné zámená pri dorozumievaní menia svoj tvar, hovoríme, že sa ohýbajú – skloňujú. Preto patria medzi ohybné slovné druhy.

     

    Pri skloňovaní základných osobných zámen používame:

     

    • krátke tvary – napríklad ma, mi, ťa, ti, ho, mu,

    • dlhé tvary – napríklad mňa, mne, teba, tebe, jeho, jemu.

     

    Dvojice krátkych a dlhých základných osobných zámen, ktoré patria k sebe:

     

    ma – mňa, mi – mne, ťa – teba, ti – tebe, ho – jeho, mu – jemu.

     

    Dvojice krátkych a dlhých základných osobných zámen, ktoré patria k sebe:

     

    ma – mňa, mi – mne, ťa – teba, ti – tebe, ho – jeho, mu – jemu.

     

     

     

     

    Príklady krátkych a dlhých tvarov základných osobných zámen vo vetách:

     

     

    Počkaj ma doma! – Počkaj mňa aj otca doma!

     

    Podaj mi pero! – Podaj to pero mne!

     

    Chcem ťa vidieť. – Teba chcem vidieť.

    Zavolám ti večer. – Večer zavolám tebe aj Janke.

    Zoberieš ho so sebou? – Zoberieš so sebou aj jeho?

    Uvarím mu dobrú večeru. – Dnes uvarím večeru len jemu.

     

—————

Späť